Klubmesterskabet 2022 blev afviklet i weekenden

12. september 2022 18:07 , af Jens Staadsen Petersen

Her i weekenden har vi i Gråsten Tennisklub afviklet det årlige klubmesterskab. Efter en længere tørkeperiode så det aftenen før ud til at regnen netop ville falde på klubturneringsdagen (øv øv). Da vi vågnede op lørdag morgen, var himlen meget overskyet og vejret truende ustabilt. Men solen kom hurtigt frem i løbet af formiddagen, og vi fik afviklet samtlige kampe på 2 baner. Bane 2 var desværre for blød at spille på.

I klubhuset herskede der imidlertid kaos, idet den sidste sikring røg, da både fadølsanlæg, kaffemaskine og køleskab var tilsluttet på samme gruppe. Frygten for at skulle afvikle et klubmesterskab uden kolde fadøl meldte sig i form af koldsved på bestyrelsesmedlem Benny Bruhns pande, der straks kommanderede formanden ud for at hente nye sikringer. Til alt held havde de flere 10-amperes sikringer i brugsen, og dagen var således reddet.

På bane 1 var dagens første kamp doublen i rækken Herre åben, som blev spillet mellem Torsten Rann og Palle Høst mod Jan Lohse og Lars Alnor. Det blev en spændende kamp, hvor specielt Lars Alnor blev hård udfordret, idet både Torsten og Palle gjorde sig stor umage med ikke at sende for mange bolde i favnen på den rutinerede Jan Lohse. Men Lars stod godt imod, og han returnerede mange skarpe, slejsede og velplacerede bolde. Det endte også med, at Lars og Jan trak det længste strå. Her ses et billede fra præmieoverrækkelsen: (fotografen må have været lidt forvirret, idet billedet er taget bagfra. Det gengiver dog pænt situationen, hvor det bemærkes, at hunden Rafa kæmper hårdt for at komme op på podiet til Lars)

På bane 3 var den første kamp finalekamp i mix double-rækken, hvor Claus og Winnie Thomsen skulle spille mod Jan Skambraks fra Felsted (Åbenrå) og Gitte Moldt ligeledes fra Feldsted (Åbenrå). I mix double-rækken havde 6 hold tilmeldt sig, og de 2 højstkvalificerede hold var derfor nogle stærke spillere, som troppede op med stor kampgejst og højt humør. Kampen mellem de 2 hold blev en spændende kamp, som svingende til begge sider, men til sidst måtte vore Gråsten-spillere se sig slået af de dygtige og yngre spillere fra Åbenrå. Nedenfor ses spillerne ved præmieoverrækkelsen.

Efter mix-doublen på bane 3, blev det tid for dame double-finalisterne. Her havde Hanne Alnor og Rikke Kulik klaret sig igennem skårene og skulle nu op mod Tina Askhim og Gitte Moldt fra Feldsted. Pigerne fra Feldsted døjede under nervepresset med lidt gummiarm i første sæt, og måtte således erkende, at det stod 1-0 til Gråsten efter første sæt. Men tingene ændrede sig hurtigt, og de hårdtslående piger fra Felsted fandt storformen frem i takt med at nervøsiteten sænkede sig i 2. og 3. sæt. Således kunne vore gæster fra Felsted se sig som vindere af dagens finalekamp i mix-double:

Dagens højdepunkt blev unægtelig finalekampen i rækken Herredouble motion, hvor Lars Wollesen og Palle Høst skulle dyste mod den højtragende Bo Øland og den hårdtslående og ukuelige Carsten Smidt fra Felsted. Kampen bølgede frem og tilbage i lang tid, (jeg tror de spillede i 2 timer) og kampen skulle således afgøres i 3. sæt. Til sidst måtte vore gæster fra Feldsted se sig slået af vore rutinerede spillere fra Gråsten. Den uheldige Bo tabte sin ketcher i det sidste og afgørende point, og Bo og Carsten var således chanceløse, da Lars tog det sidste stik hjem i form af en velplaceret bold i fødderne på Bo, som stod opgivende på banen helt uden ketcher! Det var en spændende, underholdende og meget jævnbyrdig kamp.

På bane 3 var det næste punkt på programmet finalekampen i rækken Single motion, hvor klubbens kasserer (Claus Thomsen) og klubbens formand (Jens Staadsen) havde sat sig stævne. Fra starten dominerede vores kasserer kampen, idet han med sin skarpe baghånd sendte klubbens formand godt rundt i manegen. Efter 2 sæt kunne Claus Thomsen således erklære sig som klubmester efter at have vundet finalekampen med cifrene 6-3 6-3.

Dagens flotteste kamp blev afviklet i Herre single åben-rækken, hvor Thjure Lohse mødte sin far Jan Lohse. Kampen var en fryd for øjet, og hurtige Thjure Lohse viste tydeligt, hvor fremtiden bærer hen. Men selvom Thjure returnerede og servede godt, kunne han intet stille op imod sin særdeles velspillende far. Desværre må vi undvære billeder fra denne kamp, da filmrullen på fotografens kamera viste sig at være opbrugt sidst på dagen.

I det store og hele blev afviklingen af klubturneringen endnu en gang en særdeles hyggelig begivenhed, og vi takker vore spillere og publikum for at bakke op omkring arrangementet. Takken går ikke mindst til vores trofaste sponsor Taster Wine som leverede særdeles flotte præmier i form af gin og rom til klubmestrene, samt vin til alle 2.-pladser.

En særlig tak går også til Hanne Alnor, som i en årrække har siddet i klubmesterskabsudvalget og herigennem ydet et stort stykke arbejde for klubben. Desværre træder Hanne nu tilbage, og klubben søger derfor en hjælpende hånd fra en person, som gerne deltager i et nogle hyggelige planlægningstimer til næste års klubturnering.